Jump to content

Recommended Posts

• Administrators

Jag Hade Fel

Nazi SD

Varför slutade jag att skriva om nazister i början av 80-talet?
Den laddade patronen i brevlådan? Hakkorsen i trappuppgången?
Visst var det obehagligt. Men jag blev aldrig riktigt rädd.
En sen kväll ringde en upprörd man som talade norska. Jag visste mycket väl vem det var.
Han hade varit med och startat den nazistiska organisationen Norsk Front. Senare hade han fått sparken från spårvägen i Oslo för att han hade gått beväpnad på jobbet. Därefter hade han haft ett chefsjobb på en hamburgerkedja i Örebro. Utanför restaurangen demonstrerade en grupp ungdomar. De hade läst om hans nazistiska aktiviteter i ETC. Mina artiklar. Demonstrationen ledde till att han fick sparken.
Senare blev han dömd till sju månaders fängelse för att ha hotat spränga Desmond Tutu i luften. Det var vid ceremonin i Oslo då Tutu fick Nobels fredspris. Salen utrymdes och det blev stor uppståndelse .
-Vi ska vidta åtgärder mot dig, sa mannen och slängde på luren
Då blev jag inte heller rädd.
Inte ens efter att den svenska fascismens grand old man Per Engdahl hade ringt och råskällt slutade jag att sova gott om nätterna.
Det var snarare lite spännande. Ett slags pojkboksäventyr.
Men jag slutade skriva om nazister. Orsaken var snarast ideologisk. Varför ska jag ge de här knäppgökarna mediautrymme? Ett gäng losers på yttersta högerkanten. Lika bra att tiga ihjäl dem.
Jag hade fel. Rejält fel på båda punkterna.
Historien har visat att jag borde ha varit riktigt rädd, livrädd. Och knäppgökarnas arvtagare är idag riksdagens näst största parti.
Sedan jag blev hotad fram till idag har ett 30-tal personer i landet mördats av högerextremister.
Midsommaraftonen 1986 går 21-årige Ronny Landin förbi Nickstabadet i Nynäshamn tillsammans med två kompisar. Där ser de att ett gäng skinheads förföljer tre invandrarbarn i lägre tonåren. Ronny och hans kompisar bestämmer sig för att ingripa. Beslutet kostar Ronny livet.
18-årige Klas Lund har stövlar med stålbeslag. Han sparkar Ronny och hugger honom i huvudet med en trasig glasflaska.
-Under alla mina år har jag aldrig sett något så fruktansvärt, berättar en sjuksköterska för Expressen.
Klas Lund döms till åtta års fängelse för mord, en dom som halveras i hovrätten. Två år efter mordet är Lund en fri man. Några år senare startar han den rasistiska rörelsen Vitt Ariskt Motstånd.
En fredagskväll i september 1995 passerar Gerard Gbeyo, krigsflykting från Tchad, ett nynazistiskt gäng som hänger utanför en krog i Skånska Klippan. Pierre Ljunggren uppmanar sina kompisar i gänget att följa efter. Vid en korsning kommer gruppen till slut ikapp honom. Gerard vänder sig om och frågar hur det står till. Då hugger  Ljunggren honom i bröstet med en kniv.
Gerard springer från platsen men han kommer inte så långt. Kniven har skadat både hjärtat och ena lungan och han kollapsar i ett buskage där han förblöder.
Den 28 juni 1999 detonerar en bilbomb i en förort till Stockholm. Den är avsedd för två av tidningen Expos journalister. Bägge överlever. Deras gemensamma son får allvarliga skador. Nynazister utpekas som skyldiga till mordförsöket.
Den 12 november klockan 20.57 kommer ett larm till stockholmspolisen. Fyra minuter senare är den första patrullen på plats. Björn Söderberg hittas liggande vid sin dörr med tv:n påslagen inne i vardagsrummet. Skjuten med flera skott i armen, benet, bålen och huvudet. Björn var syndikalist, en hängiven fackföreningsman. Han mördades i Sätra utanför Stockholm. Två aktiva nazister, 22 och 23 år, dömdes till 11 års fängelse. Mordet fick internationell uppmärksamhet.
Det finns fler, många fler, en del namn känner vi igen (John Hron i Kungälv, hockeyspelaren Peter Karlsson i Västerås för att nämna några) andra har bara blivit blodfläckar i statistiken.
Finns det då någon koppling mellan våldet och armanikostymernas SD?
Ja, det gör det. Dels rent organisatoriskt. Det var skinnskallar och aktiva nazister som startade partiet. Dels ideologiskt. Från början fanns judehatet med i SD:s propaganda. Partiledaren pratade om ”judesvin”. Med tiden har antisemitismen ersatts med islamofobi och antiziganisam. Något som gått hem både hos aktiva nynazister och mer sansade sd-väljare.
För SD är varje invandrare en för mycket. Partiet har konsekvent fört en extrem migrationspolitik, oavsett hur verkligheten sett ut. På 90-talet orsakades flyktingströmmarna av konflikten på Balkan och på 10-talet av kriget i Syrien. Mellan krigen har det varit lugnt. Idag kommer inte så många flyktingar till våra gränser. Då går Jimmie Åkesson ut och kräver stopp för kvotflyktingar – de allra mest utsatta som Sverige är skyldiga att ta emot. De vill minska de totala antalet invandrare i Sverige, skicka hem folk. ”repatriering”, säger nazisterna. Sd-topparna använder det mindre stigmatiserade ordet ”återvandring” .
I grund och botten är SD ett enfrågeparti. De har bara kryddat anrättningen med rop på fler poliser och krav på slöjförbud.
2010 drog SD igång en kampanj i Stockholms tunnelbana mot tiggeri. Det var inledningen på en våg av antiziganism som har lett till våld och trakasserier mot romer över hela landet. Det framgår av en rapport från Kommissionen mot antiziganism. De som bär romska kläder måste ständigt konfronteras med vardagsrasism. De blir kränkta, diskriminerade och utsatta för hatbrott. 
Ord har betydelse. När politiska förgrundsfigurer sprider fördomar blir de en bekräftelse på idéer som finns hos allmänheten. SD får ständigt legitimitet som politiskt alternativ för väljare med rasistiska åsikter, som tidigare undvikit att rösta på SD utifrån partiets stigmatiserade roll i svensk politik. Denna normalisering av SD är en gåva från flera av Sveriges demokratiska partier. Därav SD:s enorma tillväxt de senaste fem åren.
När SD behandlas som vilket parti som helst så ökar våldet och rasismen i samhället. Överfallen vid tältlägren visar just det.
Värsta exemplet är mordet på den hemlöse Gheorghe ”Gica” Hortolomei-Lupu. Han kallades ”råttan” av ett ungdomsgäng som trakasserat honom en längre tid. I augusti 2018 hittades han död i ett parkeringsgarage i Huskvarna. En 16-åring dömdes till fem månaders sluten ungdomsvård för grov misshandel och ofredande av den hemlösa mannen. Tingsrätten friade 16-åringen från misstankarna om mord eller vållande till annans död. Här fanns ingen direkt koppling till vare sig SD eller nynazism. Dådet är snarare en spegling av det förändrade samhällsklimatet.
”Inte i något annat parti säger så många, så ofta, så horribla saker som i Sverigedemokraterna” sa moderatledaren Ulf Kristersson inför förra valet. Nu har han glömt det och vill gärna samarbeta. Retoriken mot flyktingar har hårdnat bland flera partier som en följd av SD:s framgångar. Inställningen till utsatta minoriteter har radikaliserats. Rasistiska attacker mot romer (tiggeriförbud) och muslimska svenska medborgare (slöjförbud) ansågs oacceptabla innan 2015. I dag är sådana utspel vardagsmat.
Det fanns en länk mellan Donald Trump och mobben som stormade Kapitolium. Liksom Trump har SD hittat ett sätt att få med sig både våldsverkare och mer sansade väljare. Genombrottet kom vid ”järnrörsnatten”. Beväpnade med järnrör hotade ledande politiker i partiet en komiker med invandrarbakgrund. En av sd-topparna var Kent Ekeroth, partiets juridiske talesman, påtänkt för posten som landets justitieminister. Händelsen visade att bakom den parlamentariska ytan är SD ett parti som företräder fascistiskt våld. Våldsverkarna vet att de har stöd. Många av partiets 1,3 miljoner väljare visste inte om det, eller så valde de att blunda för just den detaljen.
Nätet har haft en avgörande betydelse för SD:s utveckling. Här har hatet florerat i decennier. Utvecklingen har gynnat båda lägren på högerkanten. Även om de interna motsättningarna är starka mellan SD och nazismen så drar grupperna nytta av varandra och förenas av gemensam avsky mot ”Sverigehatarna”, ”PK-eliten” och ”kulturmarxisterna”.
Pk-argumentet dök upp efter mitt förra inlägg. Tillsammans med galenskaper om att muslimer är pedofiler och Hammarkullen ett kalifat. Jag raderade genast.
Är då verkligen Sverige Demokraterna fascister?
”Älskade fascism: de svartbruna rörelsernas ideologi och historia”, heter en bok av Henrik Arnstad. Så här skrev han i Aftonbladet 17 mars 2020:
”På 1990-talet tågade SD genom Stockholmsnatten med nazistfanan i täten och skrek ”sieg heil”. Idag kan partiet inte längre kallas nazistiskt - det bör i stället benämnas nyfascistiskt. Men både nazismen och SD är barn av samma svartbruna ideologiska gemenskap. Historikern och Hitler-experten Mikael Nilsson har jämfört SD:s partiprogram med den tyska nazismen och konstaterar att det innehåller ”centrala ideologiska kategorier gemensamt med ”Mein Kampf” och Nürnberglagarna”.”
”Enigheten är total inom den internationella expertkåren inom fascismforskningen; de nya europeiska partierna är fascistiska. Dagens begreppsförvirring måste upphöra, det är dags att börja benämna SD korrekt i det offentliga samtalet.”
Sverige klassas internationellt som en av världens mest stabila demokratiska stater. Ironiskt nog finns här i dag ett av världens största partier (antal röster) med nazistiskt ursprung. SD är radikala jämfört med andra rasistiska rörelser i Europa. Bland SD:s utländska systerpartier är fascism relativt ovanligt.
Om SD kommer till makten vid nästa riksdagsval blir det, enligt Henrik Arnstad, tredje gången i mänsklighetens historia ett fascistiskt parti åstadkommer detta lagligen i en demokrati.

"Mussolini i Italien 1922, Hitler i Tyskland 1933 och SD i Sverige 2022".

Ett SD-maktövertagande vore därmed en världshistorisk händelse.”